Nákup přes internet
Jak nakupovat přes internet.
Srovnání cen výrobků
Opravdu existuje hodně webů zaměřených na srovnávání cen. Dívají se na nabídky jednotlivých e-shopů a pak je seřadí podle ceny. A mají ještě spousty dalších zajímavých funkcí. Dá se to jednoduše vyzkoušet, stačí do nějakého vyhledávače zadat třeba "srovnání cen".
Zjišťovat zda je e-shop v našem městě celkem logicky není nutné. Ale ostatní položky mají význam. K čemu ty informace mohou být dobré:
- Hodnocení e-shopu uživateli - pokud nejsou zákazníci spokojení, projeví se to v hodnocení. Dají se tak odhalit obchody, se kterými jsou problémy
- Počet uživatelů, který e-shop hodnotil - Pokud je počet hodnocení malý, je celkem možné, že si pozitivní hodnocení "naklikal" majitel obchodu s pár dalšími lidmi
- Dodací lhůta - to obvykle není problém, ale mezi jednotlivými obchody se může dost lišit, takže se vyplatí ji ověřit, abychom věděli co očekávat. A pokud jde třeba o narozeniny nebo vánoce, může být rozdíl důležitý :-)
- Způsob a cena dopravy - rozdíly mohou být překvapivě velké.
Platba a doprava
Volby při platbě a dodání zboží se dají shrnout asi takto:
- Platby:
- Platba kartou je nejrychlejší, proběhne hned (stejně jako když platíme kartou v obchodě u pokladny)
- Platba převodem na účet trvá déle. Záleží na tom, zda máme účet u stejné banky jako obchod kde nakupujeme. Pokud ano, proběhne platba u některých bank hned, někdy to trvá déle, ale maximálně do druhého dne. Pokud jsou účty v různých bankách, bude platba trvat nejméně den, ale může to být i dva dny. A to je ještě potřeba počítat s tím, že jde o pracovní dny, pokud platíme v pátek, tak mohou peníze dorazit až v úterý. A pokud je v pondělí třeba státní svátek, může to být až ve středu.
- Platba na dobírku proběhne až při přebírání zboží, takže "z ruky do ruky". Je potřeba počítat s tím, že za platbu dobírkou se obvykle platí další poplatek. České poště obvykle 20 Kč.
- Doprava - možnosti a ceny pošty a dalších balíkových služeb jsou v podstatě srovnatelné a různě se mění.
- Možnost vrácení zboží bez udání důvodu - do 14 dnů se dá zboží bez udání důvodu vrátit při nákupu na dálku - po internetu nebo třeba telefonu. Ale pozor, pokud zboží objednáme na internetu a jdeme ho vyzvednout do prodejny, není to nákup na dálku (zboží přebíráme přímo u prodejce) a nárok na vracení zboží nemáme.
Záruka
Na většinu zboží je v ČR záruka 2 roky, ale jsou různé výjimky, většinou logické - jídlo, živá zvířata, stavební práce a řada dalších.
Záruka 1 rok se týká firem, přesně opačně než je v možných odpovědích.
To, pro který trh je výrobek určený, není pro záruku rozhodující. Záruku poskytuje prodejce. Můžeme se dostat do potíží, pokud uplatníme záruku přímo v autorizovaném servisu výrobce, ale při uplatňování záruky u prodejce nemá vliv, pro jaký trh je výrobek určený.